Urząd Gminy Łysomice

Strona główna Struktura serwisu Wyślij wiadomość
Dziś jest: 10.02.2016
Imieniny: Jacentego, Elwiry, Jacka

Treść


 

Zajęcia zrealizowane w lutym 2015 r.

W miesiącu luty w ramach programu profilaktycznego „Bezpieczny Przedszkolak”, zostały przeprowadzone zajęcia pod hasłem „Zagrożenia płynące z świata roślin i zwierząt”.

 Zrealizowane zostały następujące tematy:

  • Potrafię postępować z psem – jak należy się zachowywać podczas spotkania z nieznajomym psem?
  • Posiadanie psa to wielka odpowiedzialność
  • Niebezpieczne zwierzęta leśne
  • Niebezpieczne rośliny i grzyby
  • Niebezpieczne przedmioty i substancje

Celem zajęć było:

  • uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw grożących ze strony nieznanych i „dzikich” zwierząt
  • nauczenie dzieci przyjmowania pozycji gwarantującej bezpieczeństwo podczas ataku ze strony psa
  • przyjęcie przez dzieci postawy ograniczonego zaufania wobec zwierząt
  • zrozumienie przez dzieci zakazu spożywania nieznanych roślin, grzybów, owoców, płynów czy pokarmów nieznanego pochodzenia
  • wiedza, czym są środki chemiczne stosowane w gospodarstwie domowym i że należy ich używać pod okiem dorosłych

Tradycyjnie, każde zajęcia dzieci rozpoczynały okrzykiem „I maluchy i starszaki to bezpieczne przedszkolaki”.

W pierwszym dniu dzieci dowiedziały się jak postępować z psem i w  jaki  sposób należy się zachować podczas spotkania z nieznajomym psem?
Wprowadzeniem do zajęć było opowiadanie zatytułowane „Zuzia i Nero”. Dzieci z wielkim przejęciem wysłuchały historii Zuzi, która podczas spaceru po parku spotkała nieznanego psa. Podczas rozmowy kierowanej przez nauczyciela dzieci wspólnie stworzyły tzw. listę ostrzeżeń – czyli jak postępować wobec obcego psa. Następnie nauczyciel zademonstrował pozycję obronną (pozycję żółwia) chroniącą przed atakiem psa. Dzieci po obserwacji same pod czujnym okiem nauczyciela parokrotnie wykonały tę figurę, a podczas zabawy ruchowej „Uważaj pies” mogły ją poćwiczyć. W dalszej części zajęć nauczyciel zapoznał dzieci z tabliczką informacyjną „Uwaga zły pies”, dzięki czemu dzieci wiedzą, że nie należy wchodzić na teren którego pilnuje pies i jak wygląda ostrzeżenie przed taką sytuacją. Na zakończenie dzieci podczas zajęć plastycznych ozdobiły tabliczki informacyjne „Uwaga groźny pies”.

„Posiadanie psa to wielka odpowiedzialność” tak zatytułowane były drugie zajęcia, które rozpoczęły się od wysłuchania przez dzieci  opowiadania        B. Formy „Mops”. Przedszkolaki z zaciekawieniem słuchały opowiadania, z którego dowiedziały się jaką odpowiedzialnością jest posiadanie psa i w jaki sposób należy się nim opiekować. Po rozmowie na temat treści opowiadania dzieci z wielką radością  wzięły udział w zabawie ruchowej z elementami czworakowania „Pan i pies”.  Niespodzianką i dopełnieniem tematu były odwiedziny niecodziennego gościa. Pani Monika z grupy „Żabki” przyprowadziła swojego psa rasy labrador, suczkę Larę. Labradory cechuje wielki spokój i miłość do ludzi, jest to najczęściej wykorzystywana rasa do pracy z dziećmi. Lara to typowa przedstawicielka swojej rasy, sala wypełniona dziećmi wprawiła ją w radość co oznajmiła merdając ogonem, po czym położyła się przy swojej właścicielce i z wielkim spokojem oddała się prezentacji. Pani Monika podczas rozmowy kierowanej z dziećmi uświadomiła im w jaki sposób należy opiekować się psem i ile wymaga to pracy oraz odpowiedzialności. Na koniec spotkania Lara wykonała kilka komend, za które została nagrodzona psimi przysmakami. Po czym niczym psia modelka pozowała do wspólnych zdjęć z dziećmi. Po odwiedzinach przesympatycznego gościa dzieci ochoczo malowały farbami psy wybranych przez siebie ras.

W trzecim dniu nauczyciel wprowadził dzieci w temat zajęć poprzez krótką opowieść ruchową. Następnie zapytał dzieci czy znają jakieś niebezpieczne zwierzęta mieszkające w lesie i dlaczego uważają, że są one groźne dla człowieka. Podczas rozmowy kierowanej dzieci dowiedziały się jak należy się zachować w obecności dzikich zwierząt leśnych i jak można uniknąć zagrożenia z ich strony. Na koniec dzieci odgadywały zagadki i odpowiadały na pytania czy zwierzęta o których mowa w wierszykach  są groźne i dlaczego oraz jakie niebezpieczeństwo stwarzają.

Kolejny dzień zajęć upłynął pod hasłem „Niebezpieczne rośliny i grzyby”.  Nauczyciel rozpoczął zajęcia od zagadki, którą rozwiązał wspólnie z dziećmi, a jej rozwiązanie to CIS nazwa trującej rośliny którą można spotkać w parku. Nauczyciel prezentując fotografię CISU oraz innych roślin trujących  zadał dzieciom pytania „Czy można skosztować ładnie  wyglądających owoców, jeśli się nie zna rośliny?”„Dlaczego nie wolno jeść  nieznanych owoców?”. Pokierował  rozmową tak, by dzieci wskazywały  na niebezpieczeństwo związane z truciznami zawartymi w roślinach. Następnie podczas rozmowy na temat grzybów trujących popartej ilustracją muchomora, nauczyciel uczulił dzieci na to, iż nie wolno im samym zbierać grzybów, mogą to robić tylko w obecności dorosłych. Dzieci po krótkim podsumowaniu zajęć zapamiętały nazwy oraz wygląd trujących roślin oraz grzybów,  które mogą spotkać podczas spaceru po parku czy lesie. Na zakończenie zajęć wszystkie dzieci ochoczo wylepiały plasteliną sylwety muchomora.

Wprowadzeniem do tematu piątego  dnia  było  przeczytanie opowiadania pt.”O Jasiu łakomczuszku”. Przygoda Jasia który myląc tabletki dziadka na serce ze słodkimi cukierkami trafia w ciężkim stanie do szpitala, robi ogromne wrażenie na dzieciach. Po rozmowie kierowanej do treści opowiadania dzieci wiedzą, że nie wolno bez wiedzy dorosłych zażywać lekarstw. W dalszej części zajęć nauczycielka zaprezentowała dzieciom przedszkolną apteczkę oraz jej wyposażenie. Dzieci oglądały środki opatrunkowe i dezynfekujące oraz starały się je nazwać. Nauczycielka zapytała dzieci czy w ich domach także znajdują się apteczki i poinformowała, że nigdy nie powinny jej same otwierać. Następnie nauczycielka rozłożyła przed dziećmi przedmioty przyniesione z domu żelazko, suszarkę, domestos, lekarstwa oraz proszek do prania. Podczas rozmowy na temat przeznaczenia przedmiotów i substancji dzieci dowiedziały się dlaczego same nie mogą z nich korzystać i jakie niebezpieczeństwo to za sobą niesie.

autor: Monika Kobusińska

 

« poprzednia strona    następna strona »

Witamy na portalu społecznościowym Facebook profil Urzędu Gminy Łysomice

Warto zobaczyć

Warto zobaczyć
Termomodernizacja świetlicy w Turznie
Ankieta
Polecamy
ePUAP
Lokalna Grupa Działania „Ziemia Gotyku” (LGD)
Poza Toruń