Strona główna
Struktura serwisu
Wyślij wiadomość
Dziś jest: 10.02.2016
Imieniny:
Jacentego, Elwiry, Jacka
MenuTreść
Jesteś tutaj:
Filharmonia Pomorska zaprasza na koncerty Jubileuszowego 50. Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego, które odbędą się w Toruniu.
niedziela chorał gregoriański Zespół wokalny HEINAVANKER (Estonia) Margo KĂľlar, kierownictwo artystyczne, tenor Ilona Ernes, sopran Kadri Hunt, alt Johan Randvere, tenor Christopher Staak, bas Taniel Kirikal, baryton To zespół wokalny inspirowany dokonaniami dawnej muzyki sakralnej. Nazwa zespołu pochodzi od słynnej nastawy ołtarzowej Hieronima Boscha (1453-1516). Dzieło to przedstawia olbrzymi wóz pełen siana, pędzący przez świat, który poprzez toczące nim niegodziwości i chciwość popychany jest ku upadkowi. Jednak mimo przeciwności, gdzieś nad wozem, słychać piękną muzykę. Heinavanker ma na swym koncie liczne występy niemal w całej Europie, Kanadzie i USA, nagrania radiowe i telewizyjne (Estonia, Finlandia, Szwecja, Norwegia, Francja, Niemcy, Czechy). W bogatym repertuarze Estończyków prócz chorału gregoriańskiego, znajdują się unikatowe pozycje muzyki estońskiej, jak przedchrześcijańskie pieśni runiczne oraz współczesna muzyka estońska (Arvo Pärt, Margo KĂľlar, Toivo Tulev, Tonis Kaumann).
piątek MUZYKA ORIENTU Maria Pomianowska, śpiew, fidel płocka, sarangi, suka, kamancze, er-hu, morin-hur, słowo, twórca projektu Mohammad Rasouli, ney, daff, tar (Iran) Dima Gorelik, instrumenty szarpane (Izrael) Bartłomiej Pałyga, śpiew alikwotowy i gardłowy, bas, bęben, drumla, flety Suita Jedwabnego Szlaku „Patrząc na mapę świata nie trudno dostrzec, że Eurazja to największy obszar stałego lądu na naszym globie. Na tej przestrzeni znalazło schronienie prawie ¾ ludności świata. Poprzez tysiąclecia ziemia ta stała się Matką najstarszych i największych, zaginionych i do dziś żywych cywilizacji. Podstawowe systemy religijno-filozoficzne, na których bazuje cała ludzkość narodziły się w Eurazji. Jej dorobek duchowy i materialny jest olbrzymi i zróżnicowany. (…) Moja podróż po Azji i Europie trwa już 20 lat. Spotykam ludzi, poznaję nowe instrumenty, inne kanony piękna, rytmy, barwy dźwięku. Ta inność wciąż mnie fascynuje a jednocześnie prowokuje do zadania sobie pytania o moją własną tożsamość. Po tylu latach doświadczeń wiem, że w dzisiejszych czasach artysta musi wykształcić w sobie tę niezwykłą wrażliwość i subtelność umożliwiającą mu percepcję i zrozumienie przejawów muzyki opartych na innych zasadach niż te, do których został przyzwyczajony. To trudne, ale możliwe. Podróżując do Indii, Korei, Japonii, Chin czy na Bliski Wschód odnosiłam wrażenie, że wspinam się na wysoką górę, z której coraz wyraźniej widać było te elementy mojej własnej tradycji muzycznej, których nigdy wcześniej nie udało mi się dostrzec. Dla wielu kultur Azji muzyka, nie tylko sakralna, jest komunikantem pomiędzy światem materialnym a duchowym. Środki budowania ekspresji w utworach takie, jak np. improwizacja melodyczna i rytmiczna mają zupełnie inne znaczenie niż to, czego nauczyłam się studiując muzykę klasyczną. Było to jak odkrywanie nowych lądów. Im więcej spotkań, tym częściej pojawiało się pytanie: czym ja i moja kultura różnimy się od tych, które spotykam? Co nas łączy, co dzieli? Nie tylko w warstwie zewnętrznych kształtów i barw, ale też na poziomie emocji, potrzeb i oczekiwań względem muzyki. Nasz koncert „Suita Jedwabnego Szlaku” jest być może odpowiedzią na to pytanie. Proponujemy państwu podróż w przestrzeni i czasie. Dźwięk egzotycznych instrumentów i skal wprowadza w nastrój oderwania od wszelkich schematów myślenia na temat muzyki, do których przywykliśmy. To oderwanie pozwala na podróż w czasie i spotkanie z zapomnianym a na nowo zrekonstruowanym dźwiękiem instrumentów staropolskich. Nasz koncert to SPOTKANIE - wschodu i zachodu, teraźniejszości i przeszłości. Gdy człowiek dojrzewa, powoli poznaje sam siebie. Swoje możliwości i talenty, ale też ograniczenia. Coraz bardziej zdaję sobie sprawę, że aby się rozwijać potrzebuje innych. W moim wypadku bez długoletnich doświadczeń na tajemniczym kontynencie Azji, nigdy nie podjęłabym się rekonstrukcji technik grania na zapomnianych instrumentach polskich. Podróże rzeczywiście kształcą, chociaż bez względu na różnice kulturowe w muzyce możemy zrozumieć się bez słów”. Maria Pomianowska Maria Pomianowska - doktor sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Od 1984 prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych Azji i Europy, podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii i na Bliski Wschód. Współtworzy pierwszy w Polsce zespół muzyki indyjskiej „Raga Sangit”. W 1994 wspólnie z Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim realizuje z sukcesem rekonstrukcję dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej i fideli płockiej. Rekonstruując technikę gry na tych instrumentach, bazuje na swoich bogatych doświadczeniach w uprawianiu muzyki na fidelach azjatyckich, głównie indyjskim sarangi. W 1995 zakłada „Zespół Polski”, którego jest kierownikiem artystycznym. Zespół koncentruje się na prezentacji muzyki ludowej Mazowsza oraz jej związków z muzyką wielkich kompozytorów polskich, w tym Fryderyka Chopina. Zespół koncertował w Japonii, na Tajwanie, w Chinach, Francji, Niemczech, Belgii, Hiszpanii, Algierii, Egipcie, Izraelu, Bułgarii, Rosji, Syberii, Austrii, itd. Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997-2002) artystka prezentowała w największych salach koncertowych polską muzykę ludową i klasyczną. Zrekonstruowane instrumenty oraz mazowieckie pieśni i melodie wielokrotnie prezentowane były na dworze cesarskim Japonii. Na zlecenie światowej sławy wiolonczelisty Yo-Yo Ma, M. Pomianowska skomponowała utwory, w których wykorzystane zostały pieśni Mazowsza. Wspomniane kompozycje zostały później wspólnie wykonane z Yo-Yo Ma w 2000 na koncercie w Niigata (Japonia). W lipcu 2011 została odznaczona przez Ministra MiDN medalem Gloria Artis. W listopadzie 2011 została laureatką XII edycji konkursu Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego „za wybitne zasługi dla kultury polskiej na Mazowszu” oraz otrzymała Srebrny Krzyż Zasługi przyznany przez prezydenta RP. W marcu 2012 wydała pierwszą w historii Polski a drugą na świecie monograficzną płytę z muzyką Tekli Bądarzewskiej (we własnych opracowaniach). Tekla Bądarzewska zasłynęła w czasach Chopina jako twórczyni megahitu salonowego, sprzedanego w czasach bez radia, telewizji i internetu w milionie egzemplarzy na wszystkich kontynentach. W marcu 2012 Maria Pomianowska została laureatką konkursu „Kobieta sukcesu Mazowsza”.
czwartek śpiewy rosyjskiej cerkwi prawosławnej CHÓR MNICHÓW Z MONASTYRU WAŁAAM (Rosja) Michaił Ruzanow, kierownictwo artystyczne Męski zespół wokalny Wałaam powstał w 1993 z błogosławieństwem ihumena monasteru na Wałaam, archimandryta (obecnie biskupa troickiego) Pankracego, ze śpiewaków chóru z zajazdu Petersburskiego monasteru. Kierownikiem zespołu oraz regentem chóru zajazdu na Wałaamie jest Michaił Ruzanow, absolwent Oddziału Muzykologii Konserwatorium w Petersburgu, a wcześniej - Szkoły Chóru im. M. I. Glinki. W repertuarze chóru słyszymy najlepsze przykłady cerkiewnej hymnografii tak rosyjskiej tradycji („znamiennyj raspiew”, „kijewskij raspiew”), jak również greckie, bułgarskie, serbskie i gruzińskie pieśni. Młodych muzyków, którzy weszli w skład zespołu, połączyła miłość do muzyki rosyjskiej, zwłaszcza idee odrodzenia sztuki cerkiewnego śpiewu w jego pierwotnej postaci. Członkowie zespołu - to nie tylko profesjonaliści, dysponujący poważnym doświadczeniem zarówno chóralnych, jak i solowych występów, mający własne projekty muzyczne, lecz także zwycięstwa w rosyjskich i międzynarodowych konkursach. Wszyscy oni posiadają wieloletnie doświadczenie śpiewania w prawosławnych cerkwiach. Stąd wywodzi się niezwykła spójność w wykonaniu cerkiewnych hymnów, która tak zadziwia ludzi, którzy słuchają zespołu po raz pierwszy. Podczas swojego istnienia zespół wystąpił niemal we wszystkich salach koncertowych Petersburga, koncertował w wielu miastach Rosji, wielokrotnie występował w krajach Starego Świata i Nowego Kontynentu - od USA do Australii. „Ale, bez wątpienia, naszą alma mater stanowi archipelag, którego imię jest nazwą zespołu - Wałaam, aby być bardziej dokładnym, monaster pw. Przemienienia Pańskiego na Wałaamie” - mówi precentor Michaił Ruzanow. To właśnie tutaj w letnim okresie, zaznajamiając pielgrzymów i turystów odwiedzających klasztor z charakterystyczną lokalną tradycją śpiewu kościelnego, sami równocześnie stajemy się uczestnikami tej tradycji, nasycamy się i oświecamy się nią. Nabożeństwa w monasterze odbywają się bez skracania czasu, a starożytne pieśni, śpiewane na jeden lub dwa głosy, nadają nabożeństwom szczególną rytmiczność i uśmierzenie, przez co słowa modlitwy docierają do głębi serca.” Na koncertach zespół wykonuje również duchowną muzykę autorską: klasyków rosyjskiego wielogłosowego cerkiewnego chóralnego śpiewu tzw. „partesnogo penija” - D. Borodinskiego, A. Wedela, S. Degtyareva, wybitnych przedstawicieli szkoły moskiewskiej z pierwszej połowy XX wieku - P. Chesnokova, A. Nikolskiego, V. Kalinnikova, A. Gretchaninova, poprzez bliskie im duchowo - utwory ojca i syna Kedrovych, aż po głęboko oryginalne dzieła S. Sviridova i wybitne miniatury chóralne C. Trubacheva, a także najlepsze utwory z tekstami liturgicznymi współczesnych autorów. Przez śpiewaków nagrane jest siedem albumów z duchowymi pieśniami liturgicznymi, a trzy - ze świecką muzyką chóralną, jak również kilka programów koncertowych audio i wideo. Koncerty chóru przeradzają się w autentyczne muzyczne kazanie, otwierając możliwość obcowania z każdym, kto sercem podąża za niezaginionymi wartościami tysiącletniej kultury rosyjskiej. Wyjątkowy styl wykonania i niepowtarzalne brzmienie głosów, przenikanie i szczerość tworzą każdy występ zespołu prawdziwym świętem dla duszy
piątek
UROCZYSTY KONCERT Z OKAZJI OBCHODÓW W 2012 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej Chór Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Chór Collegium Medicum UMK im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy Chór Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy Tadeusz Wojciechowski, dyrygent Beata Bilińska, fortepian Arkadiusz Kaczyński, przygotowanie Chóru UMK Janusz Stanecki, przygotowanie Chóru Collegium Medicum UMK Agnieszka Sowa, przygotowanie Chóru UTP Szymanowski - Uwertura koncertowa E-dur op. 12 Kilar - II Koncert fortepianowy Kilar - Victoria Kilar - Exodus Wojciech Kilar to jeden z najbardziej utalentowanych i najbardziej popularnych w świecie polskich kompozytorów przełomu wieków XX i XXI. Tworzy muzykę klasyczną i filmową - charakterystyczną, rozpoznawalną i jest wierny przyjętej stylistyce właściwie do dziś. „Rezygnując niemal całkowicie z awangardowych środków technicznych, wciąż operuje uproszczonym językiem muzycznym, preferuje stosowanie wielkich mas brzmienia, eksponuje melodię i ma skłonność do wywoływania silnych emocji. Dotyczy to zarówno utworów nawiązujących do muzyki ludowej, w szczególności folkloru podhalańskiego, jak i dzieł narodowo-religijnych, odzwierciedlających głęboką wiarę i patriotyzm kompozytora”. Podobne środki warsztatowe wykorzystuje kompozytor również w muzyce filmowej i w tej dziedzinie zdobył wielką światową sławę; Wojciech Kilar zawsze twierdził, że muzyka filmowa nie jest dla niego najważniejsza, dlatego też nadal powstają dzieła muzyki "poważnej". Dzieła Mistrza zawsze zajmowały poczesne miejsce w planach Filharmonii Pomorskiej, i tym koncertem składamy głęboki, pełen podziwu i atencji ukłon w stronę Szanownego Jubilata.
poniedziałek DAWNA MUZYKA HISZPAŃSKA Chór Chłopięco-Męski ESCOLANIA DE MONTSERRAT (Hiszpania) Bernat Vivancos, kierownictwo artystyczne Mercè Sanchís, organy utwory ze zbiorów Klasztoru w Montserrat Zespół Escolania to dziecięcy chór sopranów i altów. Jeśli wymaga tego repertuar zespół jest wspomagany przez chór z kaplicy Montserrat, założony przez byłych członków dziecięcego chóru przy zakonie oraz ojców zakonnych. Zespół można usłyszeć codziennie w Bazylice Montserrat, często w obecności dużej liczby pielgrzymów i turystów z całego świata. Swoim śpiewem chłopcy przekazują piękno ewangelii, przekraczające językowe, kulturowe, a nawet teologiczne granice. Południowe Salve stało się przez ostatnie dziesięciolecia najbardziej uczęszczanym momentem w ciągu całego dnia w Sanktuarium. Od końca lat 60. chór zapuszcza się dalej niż ten z Bazyliki Montserrat, dając koncerty w wioskach i miastach Katalonii, a także w wielu miejscach na całym świecie. Najważniejszymi wydarzeniami w ostatnich latach był wspólny występ z l’Orquesta de les Nations, pod przewodnictwem dyrygenta Jordi Savalla, oraz udział w operze „Sen nocy letniej” w reżyserii Benjamina Brittena, wystawionej w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie. Pierwsza wzmianka o chórze chłopięcym przy zakonie benedyktyńskim Montserrat pochodzi z roku 1307, ale bez wątpienia jego początki sięgają jednej z wielu kościelnych szkół chóralnych, istniejących w Katalonii w XII w. Escolania de Montserrat to z pewnością najstarsza szkoła muzyczna w Europie, której tradycja utrzymała się w niezmienionej formie do dzisiaj. Przez wiele wieków Escolania była miejscem, w którym uczyli się kolejni chórmistrze, organiści, muzycy i kompozytorzy działający w katalońskich kościołach. Ze szkoły wyszli tak znakomici nauczyciele i kompozytorzy, jak Joan March (1582-1658), Joan Cererols (1618-1680), Josep Marti (1719-1763), Narcis Casanoves (1747-1799) i Fernando Sor (1778-1839), a także wielu innych. Aktualnie do Escolanii należy ok. pięćdziesięciu członków w wieku od 10 do 14 lat. Co roku wielu chłopców z Katalonii przystępuje do egzaminu wstępnego. Warunkiem przyjęcia, obok nieprzeciętnej muzykalności, są: wysoka inteligencja oraz ukończenie kursu solfeżu. Nauka w szkole trwa cztery lata. Chłopcy uczący się w Escolonia prowadzą życie podobne do tego w szkołach z internatem. W szkole panuje rodzinna atmosfera. Oprócz edukacji osobowej i intelektualnej, uczniowie biorą udział w intensywnym szkoleniu muzycznym, poświęcając 2-3 godzin dziennie na próby, ćwiczenia głosowe oraz teorię muzyki. Poza tym każdy uczeń ćwiczy grę na jednym z następujących instrumentów: skrzypce, wiolonczela, kontrabas, flet, obój, waltornia, fagot lub pianino. Dzięki temu uczniowie mogą dawać koncerty orkiestrowe. Do tradycji szkoły weszły już dwa coroczne koncerty: jeden na zakończenie roku szkolnego i drugi w dzień Św. Mikołaja, patrona Escolania de Montserrat
BILETY DO NABYCIA w sklepie Pamiątki przy Flisaku w Toruńskim Ratuszu Staromiejskim, w Auli UMK (ul. Gagarina 11, tel. 56 611 43 67) w salonach Empik oraz w kasie Filharmonii i na www.ebilet.pl Polonezem otwieramy Dożynki Gminne w Łysomicach W najbliższą niedzielę tj. 9 września br. serdecznie zapraszamy do Zespołu Pałacowo-Parkowego w Łysomicach gdzie we wspaniałym plenerze zatańczy równocześnie blisko 250 par tradycyjnego „chodzonego”. Tym tańcem otwierano wszystkie najważniejsze uroczystości. Najważniejszą uroczystością dla mieszkańców Łysomic są dożynki stąd spodziewamy się tak licznej frekwencji. Na dożynkach nie zabraknie prezentacji wieńców dożynkowych, stoisk promocyjnych Kół Gospodyń Wiejskich oraz degustacji nalewek domowej roboty. Regionalne potrawy sporządzone przez miejscowe firmy gastronomiczne zadbają o podniebienie każdego gościa. Ciekawe konkursy strażackie związane z pokonywaniem toru przeszkód uatrakcyjnią czas aktywnym dzieciom i młodzieży, a główna wygrana w loterii fantowej zadowoli każdego rowerzystę. Na placu dożynkowym odwiedzić będzie można stoiska artystów-amatorów. Będą rzeźby, obrazy, i inne rękodzieło. Gwiazdą dożynkowego wieczoru będzie koncert zespołu cygańskiego ELZA I DON VASYL uwieńczony wspaniałym pokazem fajerwerków! Jeśli nie masz pomysłu na niedzielę zapraszamy do Łysomic!!! Inspektor ds. kultury promocji i oświaty Agnieszka Jankierska-Wojda
PODZIĘKOWANIA W imieniu bibliotek gminy Łysomice składamy bardzo serdeczne podziękowania właścicielom Pałacu Romantycznego w Turznie za umożliwienie przeprowadzenia imprezy na terenie parku oraz ufundowanie nagrody w postaci vouchera do kawiarni. Równie serdecznie dziękujemy Pani Matyldzie Podfilipskiej(aktorce Teatru im. W. Horzycy w Toruniu), Pani Agnieszce Jankierskiej-Wojda i młodzieży gminy Łysomice, którzy włączyli się do akcji. Do zobaczenia za rok……….
LinkiWarto zobaczyćWarto zobaczyć
Ankieta
Polecamy
|
||||||||||
Dane kontaktoweUrząd Gminy Łysomiceul. Warszawska 8, 87-148 Łysomice tel. (56) 678-32-22, 678-33-95 tel./fax (56) 678-35-05 sekretariat@lysomice.pl Licznik odwiedzin: 30928
Ostatnia aktualizacja: 2013.01.03
Copyright © UG Łysomice
|