Strona główna
Struktura serwisu
Wyślij wiadomość
Dziś jest: 10.02.2016
Imieniny:
Jacentego, Elwiry, Jacka
MenuTreść
Jesteś tutaj:
Gmina Łysomice HARMONOGRAM WYWOZU ODPADÓW Z TERENU NIERUCHOMOŚCI ZAMIESZKAŁYCH W MIESIĄCACH LIPIEC – GRUDZIEŃ 2013 R. Harmonogram odbioru zmieszanych odpadów komunalnych (odbiór raz na dwa tygodnie).
Harmonogram odbioru odpadów segregowanych 1. Harmonogram odbioru selektywnie zbieranych odpadów suchych (tworzywa sztuczne, papier, tektura, opakowania wielomateriałowe i metale) oraz szkła – odbiór jeden raz w miesiącu.
2. Harmonogram odbioru bioodpadów – odbiór jeden raz na dwa tygodnie.
Do pobrania
Wójt Gminy Łysomice informuje, iż zgodnie z uchwałą Nr XXX/207/2013 Rady Gminy Łysomice z dnia 25 marca 2013 roku właściciele, współwłaściciele, użytkownicy wieczyści, zarządcy oraz inne podmioty władające nieruchomościami zamieszkałymi zobowiązani są złożyć do dnia 30 kwietnia 2013 r. deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Deklarację należy złożyć w sekretariacie Urzędu Gminy Łysomice, ul. Warszawska 8, 87 - 148 Łysomice pokój nr 1. Druk deklaracji dostępny poniżej. Deklarację można pobrać w siedzibie Urzędu Gminy Łysomice, jak również u Sołtysów poszczególnych Sołectw. NOWE ZASADY GOSPODAROWANIA ODPADAMI Miło nam poinformować, iż na stronie internetowej Gminy uruchomiona została zakładka poświęcona NOWYM ZASADOM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI. Poprzez jej lekturę będą Państwo mogli uzyskać istotne informacje nt. wymaganych prawem zmian, celu zmian i na czym one polegają, sposobu naliczania opłat, jak też poznać treść uchwał Rady Gminy w tym zakresie. Nowy system gospodarowania odpadami zacznie funkcjonować od 1 lipca 2013 r. Ma on być lepszy i bardziej szczelny, a także spowodować zwiększenie wykorzystania surowców wtórnych, które dziś w znacznej mierze zamiast do odzysku i recyklingu składowane są na wysypiskach śmieci wydatnie obciążając środowisko. Szanowni Państwo! Od 1 lipca 2013 r. obowiązywał będzie nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi. W 2011 r. Sejm przyjął ustawę, na mocy której zobowiązał gminy do przejęcia obowiązku odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zaczęła obowiązywać od stycznia 2012 r. Zmienia ona znany nam dotąd system gospodarowania odpadami oparty na umowie pomiędzy mieszkańcem a firmą wywozową zajmującą się odbiorem odpadów. Do tej pory istniała dowolność w zakresie zawierania umów na odbiór odpadów pomiędzy mieszkańcami a firmami wywozowymi. Teraz to gmina staje się „właścicielem” odpadów i to na niej spoczywać będzie obowiązek zorganizowania sprawnego i szczelnego systemu gospodarki odpadami dla mieszkańców. W nowym systemie gospodarowania odpadami to gmina wybiera w przetargu firmę, które będzie odbierać odpady komunalne od wszystkich mieszkańców. W związku z tym zmienia się także sposób naliczania opłat. Zgodnie z nowymi zasadami nie będziemy płacić za wywóz odpadów firmie wywozowej, ale bezpośrednio gminie, która w drodze uchwały określa stawki takich opłat. Opłata ta jest obowiązkowa, zryczałtowana i nie jest związana z ilością wyprodukowanych śmieci, znika zatem pokusa, by pozbywać się śmieci pokątnie. Każda z dopuszczalnych metod naliczania opłat za wywóz odpadów ma wady i zalety. Żadna nie będzie satysfakcjonująca dla wszystkich. Możliwe sposoby naliczania opłat wynikające z zapisów ustawy to:
Za najbardziej zasadną uznano zryczałtowaną metodę opłat od gospodarstw domowych . Dzięki niej wszyscy właściciele nieruchomości będą wnosić porównywalne opłaty. Pozostałe metody naliczania opłaty Metoda naliczania opłaty według ilości zużytej wody na danej nieruchomości jest, w porównaniu do metody zależnej od ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość bardziej ryzykowna ze względu na możliwość zaniżania zużycia wody, celem zmniejszenia opłaty za gospodarowanie odpadami. Istotną wadą takiego rozwiązania jest także fakt, że ilość wody zużywanej na obszarze danej nieruchomości nie odzwierciedla faktycznej ilości odpadów wytwarzanych przez osoby zamieszkujące tą nieruchomość. Oprócz tego metoda ta wymaga ciągłej aktualizacji podstawy naliczania z uwzględnieniem ilości zużytej wody. Metoda ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od powierzchni lokalu mieszkalnego nie odzwierciedla ilości odpadów wytwarzanych przez osoby zamieszkujące daną nieruchomość – (zależność tylko statystyczna) Opłata od ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość - brak danych o niezameldowanych mieszkańcach uniemożliwia dotarcie do nich z materiałami informacyjnymi, weryfikację deklaracji oraz ściąganie należności co powoduje, iż niemożliwym staje się wyliczenie stawki opłaty od mieszkańca. Wybór tej metody spowodowałby obciążenie wyższymi kosztami oraz gospodarstw domowych o większej liczbie osób (np. rodziny wielodzietne). Uchwałą Rady Gminy (uchwała z dnia 06 marca 2013 r.) określono stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości:
W przypadku prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów stawka opłaty jest niższa i wynosi:
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi wnoszona będzie przez właścicieli nieruchomości na rachunek bankowy Gminy Łysomice bez wezwania, kwartalnie w terminie do ostatniego dnia pierwszego miesiąca kwartału, którego obowiązek ponoszenia opłaty dotyczy. Termin uiszczenia pierwszej opłaty upływa 31 lipca 2013 r. Kolejne opłaty ( do 31 października, do 31 stycznia, do 30 kwietnia) Każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zgodnie z ustawą przez właścicieli nieruchomości rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. Wypełnienie i złożenie deklaracji będzie obowiązkiem właściciela domu jednorodzinnego lub zarządu spółdzielni mieszkaniowej lub zarządu wspólnoty mieszkaniowej lub właściciela wydzielonego lokalu – w przypadku braku zarządu. Deklaracje te właściciele nieruchomości obowiązani są złożyć w Urzędzie Gminy w terminie do dnia 30 kwietnia 2013r. w przypadku pierwszej deklaracji oraz 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca bądź zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W zamian za pobieraną opłatę Gmina organizuje system odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych pochodzących z terenu nieruchomości zamieszkałych. Obejmuje on odpady takie jak: 1) odpady zmieszane - niesegregowane, 2) szkło, papier i tektura, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, odpady zielone, przeterminowane leki, baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble, odpady wielkogabarytowe, chemikalia, popiół, odzież i tekstylia 3) odpady budowlane i rozbiórkowe – w ilości nie większej niż 200kg/rok z 4) zużyte opony, z pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony Bezpośrednio z terenu nieruchomości odbierane będą odpady takie jak: 1) z terenów zabudowy budynkami wielolokalowymi - odpadów niesegregowanych (zmieszanych) oraz odpadów zielonych i ulegających biodegradacji odbywa się z częstotliwością nie rzadszą niż raz na 2 tygodnie; 2) z terenów nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi - odbiór odpadów niesegregowanych (zmieszanych) odbywa się z częstotliwością 1 raz na 2 tygodnie. 3) z terenów nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi – odbiór odpadów zielonych i ulegających biodegradacji odbywa się z częstotliwością nie rzadszą niż raz na 2 tygodnie; 4) odbiór odpadów suchych (papier i tektura, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale) oraz szkła - nie rzadziej niż raz w miesiącu. Ponadto zapewnia się także możliwość bezpłatnego oddania do zorganizowanego na terenie Gminy punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK) pochodzących z gospodarstw domowych odpadów takich jak: 1) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny – w każdej ilości 2) szkło, papier i tektura, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, odpady ulegające biodegradacji, zielone, przeterminowane leki, baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i odpady wielkogabarytowe, chemikalia i zużyte opony, z pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony - w każdej ilości; 3) odpady zielone i ulegające biodegradacji – w każdej ilości; 4) odpady budowlane i rozbiórkowe zebrane w sposób selektywny - pochodzące z prowadzenia drobnych prac nie wymagających pozwolenia na budowę, zgłoszenia zamiaru budowy lub wykonania robót – w ilości nie większej niż 200 kg na gospodarstwo domowe na rok. 5) odpady wielkogabarytowe (np. meble) 6) odpady niebezpieczne (zużyte baterie, akumulatory, chemikalia, zużyte opony, świetlówki itp.) Wszelkie prawa i obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy, w tym gospodarowania odpadami komunalnymi określone są w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Łysomice. Nowy system gospodarowania odpadami, który początkowo może wzbudzać wątpliwości czy opór, ma wiele zalet, wśród których najważniejsze to:
Każdy z nas wytwarza odpady i razem musimy dążyć do właściwego z nimi postępowania. Wykaz uchwał przyjęty przez Radę Gminy organizujących nowy system gospodarowania odpadami: 1) Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Łysomice UCHWAŁA NR XXIX/201/2013 2) uchwała w sprawie wyboru metody ustalania opłaty oraz określenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi UCHWAŁA NR XXIX/198/2013 3) uchwała w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi UCHWAŁA NR XXVII/179/2012 i UCHWAŁA NR XXIX/200/2013 6)uchwała w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych UCHWAŁA NR XXX/207/2013 7)uchwała w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Łysomice UCHWAŁA NR XXVII/176/2012 W SKRÓCIE: „Śmieci po nowemu” Nasza Gmina, podobnie jak pozostałe gminy w Polsce już od dnia 1 lipca 2013 r. musi wprowadzić nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi i objąć nim wszystkich mieszkańców. Określa to ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Wprowadzane zmiany w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi mają sprawić, aby wszyscy mieszkańcy zostali objęci systemem zbierania odpadów. System ten ma być lepszy i bardziej szczelny, a także spowodować zwiększenie wykorzystania surowców wtórnych, które dziś w znacznej mierze zamiast do odzysku i recyklingu składowane są na wysypiskach śmieci wydatnie obciążając środowisko.
Przejęcie przez gminę odbioru odpadów dotyczy jedynie nieruchomości na której zamieszkują mieszkańcy. Nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne (firmy, sklepy, instytucje) pozostaną na „starych” zasadach – indywidualne umowy z firmami odbierającymi odpady.
Podstawowymi obowiązkami mieszkańców (właścicieli nieruchomości) będzie prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnej zbiórki odpadów (zgodnie ze złożoną deklaracją), wnoszenie opłat do gminy za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz składanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, której wzór został przyjęty uchwałą Rady Gminy wypełnia właściciel nieruchomości zamieszkałej, określając w niej m. in. ilość osób zamieszkujących na danej nieruchomości, jednocześnie samodzielnie obliczając wysokość wnoszonej do gminy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wypełnienie i złożenie deklaracji będzie obowiązkiem właściciela domu jednorodzinnego lub zarządu spółdzielni mieszkaniowej lub zarządu wspólnoty mieszkaniowej lub właściciela (najemcy) wydzielonego lokalu – tylko w przypadku braku zarządu. Deklaracje tą składa się w Urzędzie Gminy i stanowi ona podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. W przypadku każdej zmiany mogącej mieć wpływ na wysokość opłaty należy złożyć nową deklarację.
Gmina organizuje odbiór następujących frakcji odpadów bezpośrednio z terenu nieruchomości zamieszkałych
Jest to miejsce na terenie gminy, do którego w ramach wnoszonej opłaty za gospodarowanie odpadami, można dostarczyć selektywnie zebrane odpady zielone, wielkogabarytowe czy problemowe jak elektrosprzęt, substancje chemiczne, zużyte opony itp.
UWAGA! Każdy mieszkaniec, właściciel nieruchomości musi sam zadbać o odpowiednio wczesne wypowiedzenie umowy z dotychczasowym odbiorcą odpadów. Realizacja odbioru odpadów przez gminę od 1 lipca 2013 r. nie powoduje automatycznego wygaśnięcia posiadanych umów z firmą odbierającą odpady. Aby uniknąć niebezpieczeństwa podwójnej opłaty należy je wypowiedzieć indywidualnie najpóźniej z dniem 01 lipca 2013 r LinkiWarto zobaczyćWarto zobaczyć
Ankieta
Polecamy
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dane kontaktoweUrząd Gminy Łysomiceul. Warszawska 8, 87-148 Łysomice tel. (56) 678-32-22, 678-33-95 tel./fax (56) 678-35-05 sekretariat@lysomice.pl Licznik odwiedzin: 14858
Ostatnia aktualizacja: 2015.12.23
Copyright © UG Łysomice
|